ALDP podpořila prohlášení zájmové skupiny dřevozpracovatelského průmyslu střední a východní Evropy:

Provádění nařízení EU o odlesňování (EUDR) – výzvy a požadavky

Nařízení EU o odlesňování, zkráceně EUDR, vstoupilo v platnost 29. června 2023. Musí být implementováno 30. prosince 2024. Cílem nařízení je zajistit, aby produkty vyrobené z určitých surovin, jako je káva, kakao, palmový olej, sója, hovězí maso, kaučuk a dřevo, které jsou dováženy do EU nebo z ní vyváženy, byly vyrobeny bez odlesňování nebo znehodnocování lesů. Aby to společnosti prokázaly, musí zavést systém náležité péče. Za tímto účelem je třeba shromažďovat informace o původu primárních produktů a surovin a vyhodnocovat a minimalizovat rizika. Komise EU zřídila informační systém pro shromažďování těchto údajů.

Požadavky EUDR znamenají pro podniky neúměrné byrokratické úsilí, které je spojeno s obrovskými lidskými a finančními zdroji. Kromě toho lze očekávat negativní dopady na mezinárodní konkurenceschopnost. Přínosy těchto nadměrných předpisů nejsou zřejmé, zejména pro země, které mají účinnou legislativu na ochranu lesů. Informační systém EU v předložené podobě není v provozní praxi zvládnutelný kvůli chybějícím možnostem automatizovaného zadávání údajů prostřednictvím datových rozhraní, jak jasně ukázala pilotní fáze, která proběhla v lednu 2024.

  • Žádáme, aby byl obsah EUDR zcela přepracován tak, aby byl proveditelný. Země se stabilní nebo rostoucí rozlohou lesů, s trvale udržitelným hospodařením v lesích a funkční legislativou by měly být osvobozeny od zbytečných byrokratických překážek.
  • Domníváme se, že je nutné prodloužit lhůty pro implementaci nařízení. Bez rychlého  vyjasnění zásadních věcných otázek a bez technicky funkčního informačního systému EU nemohou společnosti požadavky EUDRu přes veškerou snahu včas implementovat.
  • Očekáváme, že Komise zohlední procesy dodavatelského řetězce a provozní praxe a podletoho poskytne adekvátní výklad nařízení. Požadavky EUDR sledují cíl, který naše odvětví zásadě podporuje, ale v konkrétních předpisech praktické procesy nezohledňují.
  • Obsah EUDR má být zcela přepracován a přizpůsoben požadavkům praxe.
  • Komise musí při dalším postupu zohlednit procesy dodavatelského řetězce a provozní praxe. Lhůta pro implementaci nařízení musí být v každém případě prodloužena.
  • EUDR musí být zásadně přezkoumán po volbách do Evropského parlamentu v červnu 2024.
  • EU by měla využít své výlučné pravomoci v oblasti mezinárodních obchodních dohod k boji proti globálnímu odlesňování.
  • Prosazujeme komplexní posouzení dopadů předchozích rozhodnutí o Zelené dohodě ajejich vzájemného působení na lesy a hodnotový řetězec lesnictví a dřevařského průmyslu.EUDR musí být zásadně přezkoumán po volbách do Evropského parlamentu v červnu 2024.
  • Navrhujeme účinnější alternativy v boji proti globálnímu odlesňování. EU má výlučnou pravomoc v oblasti mezinárodních obchodních dohod. Na této úrovni by měly být uzavírány dohody se třetími zeměmi na podporu environmentálních standardů a EU by měla tuto pravomoc k těmto cílům využít. Přenášení politických cílů na úroveň soukromého hospodářství prostřednictvím hrozby sankcí může být porušením legislativního systému.

Association of the Austrian Wood Industries (Rakousko)

Croatian Wood Cluster (Chorvatsko)

Association of Wood-Processing Enterprises in the Czech Republic (Česká republika)

ALDP – Forestry and Wood-Processing Companies Association (Česká republika)

Fabunio – Hungarian Furniture and Wood Association (Mad´arsko)

FAGOSZ – Hungarian Federation of Forestry and Wood Industries (Mad´arsko)

Polish Economic Chamber of the Wood Industry (Polsko)

ZSD SR – The Association of Wood Processing Manufacturers (Slovensko)

CCIS – Wood Processing and Furniture Association (Slovinsko)